Brabants Dagblad: Slagvaardig in het Kwadraat

Brabants Dagblad: 16-5-2019

Door Mark van de Voort

Muzikale duizendpoot vol strijdlust

Dirigent, musicus, componist en organisator. De
27-jarige Vera Hofman is slagvaardig in het kwadraat.
Zondag presenteert ze haar meesterproef als dirigent met
het debuutconcert van haar Next Ensemble in Den Bosch.

Lang golvend rood haar, priemende glimogen en een zangerige, Limburgse tongval. Alles ademt creativiteit en lef wanneer je Vera Hofman ziet musiceren. De ene keer betreedt ze het podium als fluitiste, de andere keer ontpopt ze zich als stijlvolle dirigent. De geestdrift spat ervan af. Het is datzelfde enthousiasme waarmee ze andere collega-musici
keer op keer aansteekt.

Voor haar afstudeerconcert als dirigent heeft Hofman niet direct voor de makkelijkste weg gekozen. Zo heeft ze maar meteen een nieuw, eigentijds muziekensemble in het leven geroepen. Haar meesterproef als dirigent is het debuut van The Next Ensemble. Op initiatief van Hofman staan zondag 19 mei (19.30 uur) veertig blazers en slagwerkers op het podium van het Jheronimus Bosch ArtCenter om een knap lastig werk van Fransman Olivier Messiaen uit te voeren. Zijn complexe, hartverscheurende Et exspecto resurrectionem mortuorum (1964) is zelden live te horen, maar dirigente Hofman gaat de uitdaging ontspannen aan. Tijdens de repetities krijgt ze nog laatste tips
van haar coach en directiedocent Sander Teepen.

Hofman is er klaar voor. Van eenvrouwelijke dirigent kijkt ook niemand meer vreemd op. ,,Voor mijn generatie musici is het de gewoonste zaak van de wereld. Veel vrouwelijke dirigenten zoeken sowieso het muziekavontuur op. Strijdlust is er volop. Je wilt ook ergens lekker tegenaan schoppen. Groot voorbeeld voor mij is wat dat betreft sopraan Barbara Hannigan, die niet alleen geweldig zingt maar ook uitblinkt als dirigent.”

De in het Limburgse Meijel ter wereld gekomen Hofman is van huis uit fluitiste, maar de laatste jaren werd ze steeds vaker gevraagd als dirigent bij jeugdorkesten en kinderkoren. ,,Ik vind het gewoon heel erg gaaf om
een groep musici te leiden. Ik ga graag met mensen om en schep meteen een ontspannen, creatieve sfeer. Dat voelt allemaal heel natuurlijk
voor me.”

Organiseren zit in haar bloed. Voor muziekfestival November Music was Hofman al in touw als manusje-van-alles en begeleidde ze onder meer componist John Zorn. Met het door haar geleide The Next Ensemble komt nu alles samen. ,,Ik bied actuele muziekmakers de ruimte iets totaal nieuws te creëren en hun eigen klankwereld te verrijken. Niet alleen klassieke componisten, maar ook dj’s en singer-songwriters komen aan bod. De opzet van The Next Ensemble is zo dat er ieder half jaar een musicus wordt uitgenodigd die na een traject van twee jaar een hoogwaardig concert kan neerzetten. Tijdens dit traject wordt de maker gekoppeld aan een gerenommeerde muziekcoach uit het veld. Het eerste project willen we in het najaar van 2020 presenteren.”

Oorlogsslachtoffers
Maar eerst het ambitieuze pilotconcert van komende zondag. ,,Ik wilde van start gaan met een bijzonder werk. Meimaand is een periode vol herdenkingen en reflectie. Messiaens grootse werk is geschreven ter nagedachtenis van alle oorlogsslachtoffers. ‘Et expecto’ maakt live een enorme indruk. Vooral de manier waarop Messiaen de spanningsboog hanteert is adembenemend. Aan het eind komen slagwerk en blazers bij elkaar en zie je de stoet oorlogs-
slachtoffers bijna verrijzen. Een echte wederopstanding in klank”, schetst
Hofman vol enthousiasme.

Alsof haar agenda al niet vol genoeg is, is Hofman ook aan het componeren geslagen. Zo schrijft ze regelmatig werk voor haar duo The Hair dat ze samen met gitarist Sjors van der Mark heeft opgezet. ,,Laatst nog heb ik spontaan een stuk gecomponeerd naar aanleiding van Anne Fabers tragische dood. Ik hoorde het rechtbankverslag op de radio, en het moest er gewoon uit. Ik ben steeds beter in het componeren geworden, maar mijn hart gaat uit naar het dirigeren.” Ook voor het debuutconcert van The Next Ensemble heeft Hofman een nieuw stuk geschreven. Een gedicht van Messiaens moeder Cécile Sauvage dient ter inspiratie. Zondag beleeft Hofmans werk Musique zijn première, en is bovendien componist en elektronische muziekspecialist
Hans Timmermans uitgenodigd om zijn klinkende commentaar te leveren op Messiaens meesterwerk.

Om de ambities van Hofman nog maar eens te onderstrepen is ze sinds vorige week donderdag ook officieus lid van een nieuw muzikantencollectief. Aan de Tilburgse Ringbaan Oost werd het muzikantenplatform Dock
Zuid gepresenteerd. ,,Een platform voor musici in Brabant die samen sterker moeten staan”, klinkt Hofman ferm. Ze krijgt gezelschap van medemusici Yori Olijslagers, Dyane Donck en Rogier Telderman. ,,Onze nieuwe werkplek in Tilburg herbergt drie studio’s waar we altijd terecht kunnen. Hopelijk sluiten meer musici zich bij ons aan.”

The Next Ensemble, Jheronimus Bosch Art Center, 19/5, 19.30 u. Kaarten via Theater aan de Parade, Den Bosch.